Η εθνική τραγωδία στα Τέμπη έχει ανοίξει τον ασκό του Αιόλου στον πολιτικό κόσμο. Όσο περνούν οι ημέρες, τόσο αυξάνεται η ένταση και η πολιτική αντιπαράθεση, με τα κόμματα να μέμφονται το ένα το άλλο για τις συνθήκες στο εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο.
Ο Τομεάρχης Εξωτερικών του ΣΥΡΙΖΑ και πρώην υπουργός, κ. Γιώργος Κατρούγκαλος, στη συνέντευξη που μας παραχώρησε στο The Post Politics, τονίζει πως «επειδή η κοινωνία απαιτεί τίμιες και ειλικρινείς απαντήσεις και όχι απλώς μια προσχηματική έρευνα, αντιδράσαμε στην συγκρότηση της επιτροπής την οποία βάφτισε η κυβέρνηση υπερκομματική, χωρίς να έχει καμία προηγούμενη επικοινωνία με τα κόμματα», ενώ όπως είπε, δεν θεωρεί ειλικρινή τη συγγνώμη του Πρωθυπουργού, για να καταλήξει στον συλλογισμό ότι αν φταίνε όλοι για την κατάσταση στο σιδηροδρομικό κτίριο, τότε κανείς δεν είναι τελικά υπεύθυνος.
Όσον αφορά στα ελληνοτουρκικά, ο πρώην υπουργός ανέφερε πως από τη διπλωματία της κυβέρνησης λείπει η στρατηγική λύσης, ενώ σε ερώτηση για την κατάσταση στην Ουκρανία, ο κ. Κατρούγκαλος υπογράμμισε πως «είναι παράδοξο η μόνη ειρηνευτική διπλωματική πρωτοβουλία που είναι στο τραπέζι -την οποία μάλιστα υποδέχθηκε θετικά ο Πρόεδρος Ζελένσκι- να είναι αυτή της Κίνας.»
Διαβάστε ολόκληρη τη συνέντευξη του Γιώργου Κατρούγκαλου στο The Post Politics
1. Γιατί ο ΣΥΡΙΖΑ ζητά την κατάργηση της επιτροπής διερεύνησης της τραγωδίας των Τεμπών; Δεν θα ήταν πιο σοφό στην προκειμένη φάση να συναινέσουν τα κόμματα για να φτάσουμε μια ώρα αρχύτερα στην απόδοση ευθυνών;
Ακριβώς επειδή η κοινωνία απαιτεί τίμιες και ειλικρινείς απαντήσεις και όχι απλώς μια προσχηματική έρευνα, αντιδράσαμε στην συγκρότηση της επιτροπής την οποία βάφτισε η κυβέρνηση υπερκομματική, χωρίς να έχει καμία προηγούμενη επικοινωνία με τα κόμματα. Το πόσο λίγο αντικειμενική ήταν αυτή φάνηκε με το καλημέρα, όταν ένα από τα τρία μέλη της παραιτήθηκε γιατί ήταν άμεσα εμπλεκόμενο στην διοίκηση του ΤΡΑΙΝΟΣΕ, έχοντας διατελέσει πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας επί Νέας Δημοκρατίας. Εμείς ζητήσαμε να διερευνηθεί σε βάθος η υπόθεση από την Επιτροπή Θεσμών και ειδικότερα, να κληθούν, με συμφωνία όλων των κοινοβουλευτικών κομμάτων, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, οι διευθύνοντες των εταιριών ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, Hellenic Train, οι πρώην και νυν Υπουργοί Συγκοινωνιών κ. Καραμανλής και κ. Γεραπετρίτης, όπως και οι εκπρόσωποι των σωματείων των εργαζομένων.
2. Φαίνεται ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θα ακολουθήσει υψηλούς τόνους πολιτικής αντιπαράθεσης μετά την εθνική τραγωδία. Πιστεύετε ότι αυτή η τακτική είναι σωστή; Ο κόσμος θα ήθελε αυτή η εθνική τραγωδία να ενώσει τους πολιτικούς έστω και για λίγο, με την έννοια ότι και η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ αλλά και ο ΣΥΡΙΖΑ έχουν κυβερνήσει τον τόπο και φαίνεται πως όλοι έχουν ευθύνες για την κατάσταση στις σιδηροδρομικές μας γραμμές. Άλλωστε κι επί ημερών ΣΥΡΙΖΑ έγινε και η εν μέρει ιδιωτικοποίηση. Αυτή η συγγνώμη που είπε ο κ. Μητσοτάκης προχθές, πιστεύετε ότι θα έπρεπε να ειπωθεί κι από άλλους;
Υπάρχει πράγματι πολύς θυμός στην κοινή γνώμη και ειδικά στους νέους ανθρώπους, αντικειμενικά όμως και όχι επειδή τον τροφοδοτεί κάποιο κόμμα. Η ίδια η τραγωδία και τα θύματα φωνάζουν ότι πρέπει να φτάσουμε στα βαθύτερα αίτια, που για μένα είναι δύο: ο πελατειασμός (πώς τοποθετήθηκε ένας άνθρωπος καθ’ υπέρβαση του ορίου ηλικίας και με εκπαίδευση μόλις έξη μηνών σταθμάρχης στον κεντρικότερο σταθμό της χώρας;) και η υπονόμευση του κοινωνικού κράτους μέσω των ιδιωτικοποιήσεων. Πράγματι ούτε εμείς μπορέσαμε να αναστρέψουμε την μνημονιακή δέσμευση της κυβέρνησης Σαμαρά για την ιδιωτικοποίηση. Ενισχύσαμε όμως το δημόσιο σιδηροδρομικό δίκτυο, παραδίδοντας ολοκληρωμένη ως προς τις υποδομές και ηλεκτροδοτημένη τη διπλή γραμμή Θεσσαλονίκης – Αθήνας. Μέχρι το 2020 λειτουργούσε δευτεροβάθμιο σύστημα ελέγχου/τηλεδιοίκησης. Το 2017 προχωρήσαμε σε προσλήψεις σταθμαρχών και φυλάκων διαβάσεων. Αντιθέτως, η Νέα Δημοκρατία δεν ανανέωσε τις σχετικές συμβάσεις, όλο το έργο της φύλαξης πέρασε με ανάθεση σε εταιρείες και η τηλεδιοίκηση σταμάτησε, στο πλαίσιο της γενικότερης αντίληψης του κόμματος αυτού να περάσουν όλα στην αγορά. Viral έχει γίνει, άλλωστε, η φωτογραφία του κ. Χατζηδάκη να κόβει τούρτα γενεθλίων πανηγυρίζοντας για την ιδιωτικοποίηση του ΟΣΕ. Ούτε θεωρώ ειλικρινή τη συγγνώμη του κ. Μητσοτάκη. Στην αρχική του τοποθέτηση είχε προσπαθήσει να τα ρίξει όλα στο ανθρώπινο σφάλμα και όταν οι επικοινωνιολόγοι του είπαν ότι αυτό δεν περνά στην κοινωνία, ζήτησε μισή συγγνώμη και πάλι όχι για τις ευθύνες της δικής του κυβέρνησης, αλλά συνολικά του πολιτικού συστήματος. Ανάλογη ήταν και η δήλωση παραίτησης του υπουργού του, κ. Καραμανλή, του ίδιου που, κουνώντας το δάχτυλο μεμφόταν υπεροπτικά στη Βουλή όσους θέτουν ζητήματα ασφάλειας στα τρένα. Όμως, αν όλοι φταίνε, τελικά κανείς δεν είναι υπεύθυνος.
3. Όσο βρισκόμαστε στον απόηχο του δυστυχήματος στα Τέμπη, η ελληνική διπλωματία μέσω του κυρίου Φραγκογιάννη ξεκίνησε εκ νέου τις συζητήσεις της λεγόμενης θετικής ατζέντας με την Τουρκία. Μετά τους καταστροφικούς σεισμούς, είδαμε την Τουρκία να λέει μεν στα λόγια ότι θέλει να αποκλιμάκωση, ωστόσο να συνεχίζει τις παραβιάσεις του εναέριου χώρου μας. Σε τι στάδιο βλέπετε να βρίσκονται πραγματικά οι διμερείς μας σχέσεις με τους γείτονες;
Από την διπλωματία της κυβέρνησης λείπει εντελώς η στρατηγική λύσης. Τα θέματα χαμηλής πολιτικής που προωθεί ο Υφυπουργός Εξωτερικών δεν αρκούν σε καμία περίπτωση για κάτι τέτοιο. Ένας διάλογος ύφεσης με την Τουρκία στην βάση του διεθνούς δικαίου, απαιτεί συγκεκριμένες προτάσεις, στη βάση της δικής μας ατζέντας, όχι τρίτων, πολύ λιγότερο να βασίζεται αποκλειστικά σε τουρκικές προτάσεις. Δυστυχώς μαθαίνουμε για μια ακόμη φορά από την τουρκική πλευρά για προτάσεις της που δεν αφορούν έναν τέτοιο διάλογο, που εμείς προωθούμε από το 2021, όταν άλλοι επένδυαν στο δόγμα της δήθεν απομονωμένης Τουρκίας. Μολονότι έχω ρωτήσει επανειλημμένα, ακόμη να μάθουμε ποια είναι τα έξη σημεία των τουρκικών προτάσεων που πάλι τα μάθαμε από τον Τούρκο ΥΠΕΞ. Ούτε ποια ήταν η απάντηση του κ. Μητσοτάκη, ή, εάν δεν υπήρξε, γιατί δεν κατέθεσε η κυβέρνηση αντιπροτάσεις για διάλογο εδώ και δύο μήνες.
Εμείς έχουμε ήδη καταθέσει προτάσεις για μια συνεκτική στρατηγική, που περιλαμβάνει την επέκταση των χωρικών υδάτων νότια, ανατολικά και δυτικά της Κρήτης και στο Καστελόριζο, και στη συνέχεια πρόσκληση στις όμορες χώρες της Ανατολικής Μεσογείου προκειμένου να υπάρξει οριοθέτηση της ΑΟΖ/υφαλοκρηπίδας με προσφυγή στη Χάγη. Η πρώτη κίνηση πρέπει να είναι η επανέναρξη διαπραγματεύσεων με την Λιβύη, αλλά και η συνέχιση των συνομιλιών με την Αίγυπτο για επέκταση της σημερινής ελληνοαιγυπτιακής συμφωνίας. Παράλληλα, η χώρα μας πρέπει να επιδιώξει την άσκηση πίεσης προς την Τουρκία, προκειμένου να έρθει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων για οριοθέτηση στη Χάγη.
4. Οδεύουμε ολοταχώς προς την συμπλήρωση 13 μηνών πολέμου στην Ουκρανία, όταν κάποιοι έκαναν προβλέψεις ακόμη και 13 ημέρες. Πώς πιστεύετε ότι θα συνεχιστεί η κατάσταση και τι μπορούμε να ελπίζουμε; Βλέπετε ότι θα τερματίσει σύντομα ο πόλεμος ή υπάρχουν λόγοι ώστε να συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια;
Ορθά το σύνολο του πολιτικού κόσμου καταδίκασε τη ρωσική εισβολή ως παραβίαση του διεθνούς δικαίου. Δυστυχώς η Ευρωπαϊκή Ένωση εξακολουθεί να μην μπορεί να παρέμβει αποφασιστικά στο ουκρανικό δράμα, αν και είναι κυρίως τα ευρωπαϊκά άμεσα και μακροπρόθεσμα οικονομικά και γεωστρατηγικά συμφέροντα που πλήττονται από την διαιώνιση του πολέμου. Είναι παράδοξο η μόνη ειρηνευτική διπλωματική πρωτοβουλία που είναι στο τραπέζι -την οποία μάλιστα υποδέχθηκε θετικά ο Πρόεδρος Ζελένσκι- να είναι αυτή της Κίνας.