Ο αναπληρωτής υπουργός Κωνσταντίνος Κυρανάκης διερευνά τρόπους για να καταστήσει την ηλεκτροκίνηση προσιτή σε ευάλωτα νοικοκυριά, με το κοινωνικό leasing να μπαίνει στο επίκεντρο των σκέψεων της κυβέρνησης
Η ελληνική αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων συνεχίζει να δείχνει σημάδια ανάπτυξης, αλλά οι υψηλές τιμές και οι περιορισμένες υποδομές φόρτισης εξακολουθούν να αποτελούν φράγμα για πολλούς πολίτες. Στο πλαίσιο αυτό, οι σκέψεις για κοινωνικό leasing έχουν κεντρίσει το ενδιαφέρον στο υπουργείο Μεταφορών, με τον αναπληρωτή υπουργό, Κωνσταντίνο Κυρανάκη, να θέτει στο τραπέζι την ιδέα μιας πιο προσιτής και κοινωνικά δίκαιης πολιτικής ηλεκτροκίνησης.
Το κοινωνικό leasing, όπως εξετάζεται σε πρώιμο στάδιο, προβλέπει μακροχρόνια μίσθωση ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μειωμένες μηνιαίες δόσεις, επιτρέποντας σε οικογένειες με περιορισμένα εισοδήματα ή κοινωνικά ευάλωτες ομάδες να έχουν πρόσβαση σε ηλεκτρικά οχήματα χωρίς το μεγάλο αρχικό κόστος αγοράς. Παράλληλα, η κυβέρνηση σκέφτεται τη δυνατότητα δημόσιας στήριξης για την εγκατάσταση οικιακών φορτιστών και τη συνδυαστική χρήση με άλλα μέτρα, όπως επιδοτήσεις για μέσα μαζικής μεταφοράς, ποδήλατα και car sharing.
Παρασκήνιο και στρατηγικές σκέψεις
Στο παρασκήνιο του υπουργείου, το σενάριο του κοινωνικού leasing προκαλεί ήδη συζητήσεις, όχι μόνο για την κοινωνική διάσταση αλλά και για τις επιπτώσεις στην αγορά αυτοκινήτου και την εγχώρια βιομηχανία. Η ιδέα φέρνει στην επιφάνεια ένα πιο φιλοκοινωνικό πρόσωπο της πολιτικής ηλεκτροκίνησης, στοχεύοντας στην ένταξη ευρύτερων κοινωνικών στρωμάτων στην πράσινη μετάβαση.
Παρακολουθώντας τις διεθνείς τάσεις, όπως οι πρωτοβουλίες της Transport & Environment (T&E) στην Ευρώπη, η ελληνική κυβέρνηση φαίνεται να δίνει σημασία στη σταδιακή ανανέωση του στόλου οχημάτων με προσιτά, φιλικά προς το περιβάλλον αυτοκίνητα, ενώ ταυτόχρονα επιδιώκει να δημιουργήσει ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο κινήτρων που θα περιλαμβάνει και φορολογικές ελαφρύνσεις, μειωμένα τέλη κυκλοφορίας και διευκολύνσεις για εταιρικούς στόλους.
Από παραπολιτική σκοπιά, οι συζητήσεις γύρω από το κοινωνικό leasing αποκαλύπτουν και την προσωπική εμπλοκή του Κυρανάκη, ο οποίος προσπαθεί να δώσει στην πολιτική ηλεκτροκίνησης ένα κοινωνικό πρόσημο, ενισχύοντας παράλληλα την εικόνα μιας κυβέρνησης που συνδυάζει τεχνολογία, υποδομές και κοινωνική ευαισθησία. Στο παρασκήνιο, αξιωματούχοι και στελέχη της αγοράς αυτοκινήτου παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις, καθώς το νέο μοντέλο θα μπορούσε να αλλάξει τις ισορροπίες στην αγορά και να ανοίξει τον δρόμο για ευρύτερη συμμετοχή των πολιτών στα προγράμματα ηλεκτροκίνησης.
Το κοινωνικό leasing παραμένει προς το παρόν ιδέα και σκέψη, αλλά ήδη λειτουργεί ως σημείο αναφοράς για τις μελλοντικές πολιτικές. Η επιτυχία του προγράμματος θα εξαρτηθεί από τη συνεργασία κρατικών φορέων, κατασκευαστών και πιθανώς της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ώστε να δημιουργηθεί μια σταθερή και βιώσιμη πλατφόρμα για προσιτά ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Συνολικά, το σενάριο κοινωνικού leasing που απασχολεί το υπουργείο μεταφορών δεν είναι απλώς μια τεχνική πρόταση – είναι ένα σημαντικό πολιτικό και κοινωνικό σήμα, που δείχνει ότι η κυβέρνηση εξετάζει τρόπους να καταστήσει την ηλεκτροκίνηση πραγματικά προσιτή για όλους, συνδυάζοντας πράσινη πολιτική, τεχνολογική καινοτομία και κοινωνική δικαιοσύνη.