Χθες διαβάσαμε μία συγγνώμη από τον Πρωθυπουργό για την εθνική τραγωδία που έλαβε χώρα στα Τέμπη την 1η Μαρτίου. Μάλιστα ο πρωθυπουργός πήρε την πρωτοβουλία να ζητήσει συγγνώμη και για τις χρόνιες παθογένειες και παραλείψεις της τελευταίας 20ετίας, αφουγκραζόμενος βεβαίως και το κοινό αίσθημα.
Είναι φυσικό κι επόμενο μετά από μία τέτοια τραγωδία, μία συγγνώμη να μην είναι αρκετή. Είναι τόσο δύσκολες οι στιγμές, που ακόμη και τη συγγνώμη, ο κόσμος δεν την λαμβάνει και πολύ σοβαρά υπόψη του. Το δεδομένο όμως είναι ότι αυτή η συγγνώμη ήταν το λιγότερο επιβεβλημένη και μάλιστα όχι μόνον από τον Μητσοτάκη, αλλά από ολόκληρο το πολιτικό σύστημα. Τα κόμματα της αντιπολίτευσης δεν αποτελούν παρθενογένεση. Αντιθέτως, έχουν υπάρξει στη διακυβέρνηση της χώρας. Είναι πολύ άσχημο να δούμε τώρα αυτές τις ημέρες τις παρατάξεις του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ να κουνούν το δάκτυλο, όταν επί δικών τους ημερών όχι απλώς δεν ελήφθη καμία πρωτοβουλία για την αναβάθμιση των σιδηροδρομικών γραμμών, αλλά ειδικά επί των ημερών ΣΥΡΙΖΑ, το σιδηροδρομικό μας δίκτυο βίωσε την απόλυτη απαξίωση, φτάνοντας στο ξεπούλημα των 40 εκατομμυρίων.
Αυτή τη συγγνώμη λοιπόν που ακούσαμε εχθές από τον Μητσοτάκη, πρέπει σήμερα να την ακούσουμε από όλους. Είναι γελοίο να ισχυρίζονται ότι είναι αθώοι του αίματος όσοι κυβέρνησαν τη χώρα και δεν έκαναν τη δουλειά τους.
Τα γραφόμενα αυτά δεν είναι προς δικαιολόγηση του Μητσοτάκη, ούτε προς ελαφρυντικό για τον Πρωθυπουργό. Αντιθέτως, αυτό που πρέπει να γίνει είναι να μη μιλάει σήμερα πλέον κανείς, ειδικά γι’ αυτό το θέμα και να συνεισφέρουν όλοι ώστε και ο πόνος των οικογενειών να απαλυνθεί όσο γίνεται, αλλά και να υπάρξουν οι σωστές πρωτοβουλίες, ώστε να αποκατασταθεί αυτό το αιώνιο πρόβλημα που λέγεται τρένο σε αυτή τη χώρα.
Πώς προχωρά η κυβέρνηση
Ενδεικτικό της ταχύτητας με την οποία θέλει η κυβέρνηση να γίνουν οι χειρισμοί της υπόθεσης είναι το γεγονός ότι τη Δευτέρα πρόκειται να συνεδριάσει για πρώτη φορά η τριμελής επιτροπή για τα αίτια της τραγωδίας.
«Δεν μπορούμε, δεν θέλουμε και δεν πρέπει να κρυφτούμε πίσω από το ανθρώπινο σφάλμα», επεσήμανε ο πρωθυπουργός, τονίζοντας ότι, αν είχε ολοκληρωθεί το σύστημα της τηλεδιοίκησης, ο παράγων του ανθρωπίνου λάθους θα μπορούσε να αποσοβηθεί. Παράλληλα, ο πρωθυπουργός ξεκαθαρίζει ότι η δικαιοσύνη θα κινηθεί γρήγορα για να δώσει τις δέουσες απαντήσεις για την τραγωδία και προαναγγέλλει εξαγγελίες για το πώς θα λειτουργήσει για το επόμενο διάστημα το σιδηροδρομικό δίκτυο, μέχρι να τεθεί σε εφαρμογή το σύστημα τηλεδιοίκησης σε όλο το μήκος του.
Όπως μεταδίδουν αρμόδιες πηγές, η παρέμβαση του κ. Μητσοτάκη σε προσωπικό τόνο γράφτηκε από τον ίδιο τον πρωθυπουργό, ο οποίος θέλησε να δώσει το στίγμα του στους πολίτες, αλλά και να δεσμευτεί ότι ο ίδιος θα εκπροσωπεί το όραμα για μια Ελλάδα διαφορετική από αυτή των παθογενειών που οδήγησαν σε αυτή την τραγωδία. Η εμπειρία του κ. Μητσοτάκη στα Τέμπη την ημέρα της τραγωδίας, άλλωστε, ήταν «αποκαλυπτική», ειδικά στο νοσοκομείο της πόλης, όπου για ώρα συνομίλησε σε εξαιρετικά φορτισμένο κλίμα με τους γονείς των παιδιών που αγνοούνταν μετά τη σύγκρουση των τρένων.
Αποζημιώσεις
Ένα δεύτερο σκέλος των άμεσων παρεμβάσεων είναι οι αποζημιώσεις. Με ανακοίνωση της η Hellenic Train προαναγγέλλει κανονικές αποζημιώσεις στις οικογένειες των νεκρών, αλλά και στους τραυματίες της μοιραίας αμαξοστοιχίας 62. Κατά πληροφορίες, η απόφαση της εταιρίας δεν ήταν δεδομένη τις προηγούμενες μέρες. Πλην όμως, ο εκπρόσωπός της που βρισκόταν στα Τέμπη τις προηγούμενες μέρες βρέθηκε προ… εκρηκτικού κλίματος, αλλά και ευθέως επιθέσεων για την απραξία της εταιρίας, ιδίως από τον επικεφαλής του κυβερνητικού κλιμακίου, υφυπουργό παρά τω πρωθυπουργώ Χρήστο Τριαντόπουλο και τον περιφερειάρχη Θεσσαλίας, Κώστα Αγοραστό.
Άμεσα μέτρα
Παράλληλα, ο νέος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Γιώργος Γεραπετρίτης θα βρίσκεται αύριο το πρωί στη Λάρισα, προκειμένου να σχηματίσει ιδία άποψη για τα όσα έφταιξαν και είχαμε ως αποτέλεσμα αυτή την τραγωδία. Ο ίδιος αναμένεται να συμμετάσχει σε ευρεία σύσκεψη στην περιφέρεια Θεσσαλίας με τους κ.κ. Τριαντόπουλο, Αγοραστό, τον γενικό γραμματέα του υπουργείου Υγείας Γιάννη Κωτσιόπουλο, εκπρόσωπο της διαχειρίστριας εταιρίας, ενώ μαζί του θα είναι ο γενικός γραμματέας Μεταφορών Γιάννης Ξιφαράς. Προσωρινά στη θέση του παραμένει στο μεταξύ ο παραιτηθεί πρόεδρος του ΟΣΕ Σπύρος Πατέρας, ώστε να υπογράφει διοικητικές πράξεις, μέχρι να συνεδριάσει το Δ.Σ. του Οργανισμού για την αντικατάστασή του με πρόσωπο που θα ανακοινωθεί τις επόμενες μέρες.
Το πρωί της Τετάρτης, πάντως, ο κ. Γεραπετρίτης θα παραχωρήσει συνέντευξη Τύπου, όπου θα ανακοινώσει άμεσες παρεμβάσεις για την επαναλειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου. Κατά πληροφορίες, υπάρχει εισήγηση στο τραπέζι να λειτουργήσει η γραμμή για τις εμπορικές αμαξοστοιχίες, όχι όμως για τις επιβατικές και η μετακίνηση των επιβατών να γίνεται με λεωφορεία της Hellenic Train. Μια τέτοια απόφαση, πάντως, δεν έχει κλειδώσει.
Όπως έγραψε και το «ΘΕΜΑ» της Κυριακής, αξιολογούνται και άλλες επιλογές, όπως για παράδειγμα η δυνατότητα να μπουν δύο σταθμάρχες σε κάθε βάρδια, αν και σύμφωνα με γνώστη της κατάστασης κάτι τέτοιο είναι εφικτό μόνο με εσωτερική μετάθεση προσωπικού. Παράλληλα, μένει να φανεί, αν μπορεί να λειτουργήσει ξανά ένα ενιαίο συντονιστικό κέντρο για την κίνηση των τρένων, έστω και με τηλεφωνικές επικοινωνίες, μέχρι να τεθεί σε λειτουργία το σύστημα της τηλεδιοίκησης. Υπενθυμίζεται ότι γι’ αυτό εκλήθησαν τις προηγούμενες μέρες στο υπουργείο Υποδομών εκπρόσωποι της αναδόχου του έργου Alstom, όπου τους διαμηνύθηκε ότι η παράταση που πήρε η εταιρία ως τα μέσα Σεπτεμβρίου στην πραγματικότητα είναι η τελευταία και είναι άμεση προτεραιότητα η παράδοση του έργου.