Πιο αυστηρές ποινές για τις επικίνδυνες συμπεριφορές – Τεχνολογία και πρόληψη στο επίκεντρο του νέου πλαισίου
Σε πλήρη εναρμόνιση με τις σύγχρονες ανάγκες της οδικής κυκλοφορίας και με βασικό στόχο τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, η κυβέρνηση φέρνει προς ψήφιση στη Βουλή έναν εκσυγχρονισμένο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ).
Η σχετική συζήτηση ξεκινά σήμερα στο Κοινοβούλιο, με παρέμβαση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, καθώς το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προωθεί ένα νέο, δομικά διαφορετικό νομοθέτημα που αναμένεται να αντικαταστήσει τον ισχύοντα ΚΟΚ του 1999.
Κέντρο βάρους στον οδηγό και όχι στο όχημα
Μία από τις βασικές αλλαγές του νέου ΚΟΚ είναι ότι πλέον οι κυρώσεις προσαρμόζονται στη συμπεριφορά του οδηγού, αντί να επιβάλλονται στο όχημα.
Οι παραβάσεις οργανώνονται σε κλίμακες επικινδυνότητας, από την απλή παράβαση έως την αντικοινωνική συμπεριφορά. Στις βαριές παραβάσεις περιλαμβάνονται:
- υπερβολική ταχύτητα,
- οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών,
- χρήση κινητού κατά την οδήγηση,
- μη παραχώρηση προτεραιότητας,
- παραβίαση ισόπεδων σιδηροδρομικών διαβάσεων.
Επιπλέον, καθιερώνεται το νέο Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών (Σ.Ε.Σ.Ο.), το οποίο παρακολουθεί και αξιολογεί την οδηγική συμπεριφορά. Η υποτροπή σε παραβάσεις μπορεί να οδηγήσει ακόμη και σε αφαίρεση της άδειας οδήγησης.
Νέα τεχνολογικά εργαλεία και κίνητρα για πρόληψη
Για πρώτη φορά, το νομοσχέδιο εισάγει τη χρήση καμερών και συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης που θα καταγράφουν παραβάσεις σε πραγματικό χρόνο.
Παράλληλα, προβλέπεται κίνητρο πρόληψης για τη μη χρήση κράνους: εφόσον ο παραβάτης προσκομίσει απόδειξη αγοράς προστατευτικού κράνους, θα μπορεί να διαγράψει το σχετικό πρόστιμο. Πρόκειται για μια προσέγγιση που επιβραβεύει τη συμμόρφωση και όχι μόνο την τιμωρία.
Πολιτική βούληση για λιγότερα τροχαία
Η φιλοσοφία του νέου ΚΟΚ εντάσσεται στο ευρύτερο πλαίσιο της κυβερνητικής στρατηγικής για ασφαλέστερους δρόμους. Παρά την πρόοδο των τελευταίων ετών, τα τροχαία ατυχήματα εξακολουθούν να στοιχίζουν δεκάδες ζωές κάθε χρόνο στην Ελλάδα.
Σύμφωνα με τη Γνώμη της Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής (ΟΚΕ), ο νέος Κώδικας:
- απλοποιεί τις διαδικασίες,
- μειώνει τις ποινικές κυρώσεις όπου ενδείκνυται,
- βελτιώνει την αναλογικότητα των ποινών,
- προσαρμόζεται στις σύγχρονες ανάγκες όλων των χρηστών του οδικού δικτύου — οδηγών, πεζών, ποδηλατών.
Το μήνυμα είναι σαφές: η υπεύθυνη οδήγηση περνά από τον νόμο στον πολιτισμό του δρόμου, και ο νέος ΚΟΚ φιλοδοξεί να γίνει όπλο αλλαγής νοοτροπίας.