Υπέρ της ρύθμισης του υπουργείου Πολιτισμού για την αντιμετώπιση του φαινομένου ηθοποιοί να μην πληρώνονται για τις πρόβες τάσσεται με ανάρτησή της στο Facebook η ηθοποιός Έλενα Κορρέ σημειώνοντας ότι το θέμα αυτό δεν αντιμετωπίστηκε ποτέ από τις προηγούμενες κυβερνήσεις.
Με αφορμή, δε, τις κινητοποιήσεις των συναδέλφων της, η ηθοποιός κάνει ένα δηκτικό σχόλιο ότι «διαφημίζουν τις παραστάσεις όπου παίζουν , είναι λαλίστατοι αλλά επι ΣΥΡΙΖΑ ουδέποτε διαμαρτυρήθηκαν για το ντροπιαστικό καθεστώς των αδήλωτων προβών».
Η ίδια, δε, τάσσεται υπέρ και της πρωτοβουλίας που θα ακολουθήσει «για την δημιουργία δημόσιας πανεπιστημιακού επιπέδου σχολής στις παραστατικές τέχνες».
Η ανάρτηση της ηθοποιού Έλενας Κορρέ
Αναλυτικά το κείμενο της ανάρτησης
Πριν λίγα χρόνια είχα γράψει για την μη τήρηση της εργασιακής νομοθεσίας στο επάγγελμα του ηθοποιού. Για τους απληρωτους μήνες προβών σε όλα τα θέατρα που είχαν επικρατήσει ως θέσφατο. Όσο δούλεψα ως ηθοποιός στις πρόβες αμειβόμουν με ταμείο ανεργίας . Τις πρόβες τις πλήρωναν τότε μόνο το Εθνικό, το Κρατικό Βορείου Ελλάδος , το θέατρο της οδού Κυκλάδων του Λευτέρη Βογιατζη και η Πόρτα της Ξένιας Καλογεροπουλου από όσο ξέρω .
Τωρα, από την παρούσα κυβερνηση ψηφίστηκε πλαίσιο προστασίας στις έως τώρα απλήρωτες , αδήλωτες και ανασφάλιστες ώρες προβών των καλλιτεχνών. Για πρώτη φορά ο χρόνος της πρόβας ορίζεται ως χρονος απασχόλησης και εργασίας και αμείβεται ανάλογα . Κάτι που ούτε η προηγούμενη αριστερή κυβέρνηση με υπουργό Πολιτισμού ηθοποιό δεν φροντισε και δεν τόλμησε να αγγίξει . Αφαιρώντας έτσι διαχρονικά από την αξιοπρέπεια και τον επαγγελματισμό των ηθοποιών .
Κανένας όμως φίλος μου ηθοποιός εδώ στο φβ δεν το αναφέρει σήμερα. Γιατί άραγε; Διαφημίζουν τις παραστάσεις όπου παίζουν , είναι λαλίστατοι αλλά επι ΣΥΡΙΖΑ ουδέποτε διαμαρτυρήθηκαν για το ντροπιαστικό καθεστώς των αδήλωτων προβών αλλά και για το ότι θεωρούσαν δεδομένο ότι θα τα πηγαίνουν καλά με τους θιασάρχες και θα ζουν με επίδομα ανεργίας του ΟΑΕΔ το οποίο βγαινει από τος τσέπες των φορολογουμένων .
Συγχαρητήρια στην Κυβέρνηση λοιπόν για την ρύθμιση πλαισίου αμοιβής των προβών. Και συγχαρητήρια για την νομοθετική πρωτοβουλια που θα ακολουθήσει .
Για την δημιουργία δημόσιας πανεπιστημιακού επιπέδου σχολής στις παραστατικές τέχνες. Άφησα το θέατρο και στράφηκα στην διδασκαλία του γιατί είχα και δυο πανεπιστημιακά πτυχία. Και δεν δεχόμουν να ζω αναξιοπρεπώς , με ταμείο ανεργίας ενώ εργαζόμουν και έκανα πρόβες. Γιατί έχω ζήσει το πως είναι να εργάζεσαι και να μην αμείβεσαι. Μέχρι που γνωστός θιασάρχης μου είχε πει προκαταβολικά ότι δεν θα μου βάζει ούτε τα ένσημα των αδειών ούτε και άλλα. Εννοείται ούτε των προβών. Και έτσι έλεγε σε όλους του τους ηθοποιούς .
Και η παρούσα κυβέρνηση είναι η πρώτη που δίνει λύση σε αυτό το σκοτεινό πεδίο. Η δική μου λύση σε αυτό : Να μην ανεβαίνει καμία παράσταση αν δεν έχουν ελεγχθεί οι παραγωγοί ότι έχουν πληρώσει τουλάχιστον ενός μηνός ένσημα στους ηθοποιούς και ενός μηνός βασικό μισθό για τις πρόβες .
Τι προβλέπει η ρύθμιση για τις απλήρωτες πρόβες
Όπως επισημαίνεται σε ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού «με την προτεινόμενη διάταξη ορίζεται ρητά ότι ο χρόνος δοκιμών (πρόβας) ηθοποιών, χορευτών, μουσικών και τραγουδιστών που απασχολούνται σε παραγωγές θεάτρου, μουσικής και χορού αποτελεί χρόνο εργασίας και αμείβεται αναλόγως του χρόνου απασχόλησης σύμφωνα με ατομική συμφωνία που δεν μπορεί να είναι κατώτερη των θεσπισμένων ελάχιστων αμοιβών».
«Η διάταξη έρχεται να προστατεύσει τα δικαιώματα ηθοποιών, χορευτών, μουσικών και τραγουδιστών, των βασικών δηλαδή συντελεστών που εναλλάσσονται στις παραγωγές, κατά τεκμήριο δεν απασχολούνται με συμβάσεις αορίστου χρόνου και η παρουσία τους στις πρόβες είναι αναγκαία και αδιάλειπτη. Συγχρόνως, προβλέπεται η υποχρέωση σύναψης των σχετικών συμβάσεων εργασίας και η δήλωση πρόσληψης στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ, περιλαμβανομένου και του χρόνου διάρκειας των προβών, προτού αυτές ξεκινήσουν. Έτσι διασφαλίζεται η αναγνώριση, αμοιβή και ασφάλιση του πραγματικού χρόνου ενασχόλησης των εργαζομένων συμπεριλαμβανομένων των προβών, ενώ το ρυθμιστικό πλαίσιο καθιστά ευχερέστερο των έλεγχο των εργοδοτών» σημείωνε, επίσης, το ΥΠΠΟ το οποίο κατέθεσε δύο ακόμα σημαντικές διατάξεις:
Σε συνέχεια του Μητρώου Καλλιτεχνών το οποίο συστάθηκε και λειτούργησε κατά τη διάρκεια της πανδημίας και μέσα από το οποίο η κυβέρνηση στήριξε απευθείας με περισσότερα από €105 εκατομμύρια τους απασχολούμενους στον πολιτιστικό τομέα, θεσπίζεται πλέον το Μητρώο Απασχολούμενων στον Πολιτισμό (ΜΑΠ). Το ΜΑΠ, μετεξέλιξη του Μητρώου Καλλιτεχνών, αποτελεί ένα εργαλείο χαρτογράφησης του κλάδου των εργαζομένων και επαγγελματιών στον πολιτιστικό και δημιουργικό τομέα. Στόχος της χαρτογράφησης είναι η χάραξη και υιοθέτηση αποτελεσματικότερων και δικαιότερων πολιτικών και ιδίως η εφαρμογή υφισταμένων και η θέσπιση νέων δικαιωμάτων, παροχών, εργαλείων, και μέτρων στήριξης των εργαζομένων, καθώς και η βελτίωση των συνθηκών δραστηριοποίησης, εργασίας και ασφάλισής τους με τρόπο που να ανταποκρίνεται στην ιδιαίτερη φύση του πολιτιστικού κλάδου.
Οι προτεινόμενες διατάξεις προβλέπουν ότι τα δεδομένα του ΜΑΠ αξιοποιούνται ψευδωνυμοποιημένα εκ μέρους της Πολιτείας, ενώ κανείς εκτός από τον ίδιο τον απασχολούμενο δεν θα έχει πρόσβαση στα στοιχεία του.
Το ΜΑΠ θα αποτελέσει χρήσιμο εργαλείο και για τους ίδιους τους απασχολούμενους στον πολιτιστικό και δημιουργικό τομέα, καθώς θα μπορούν μέσα από το Μητρώο να ενημερώνονται για τα ισχύοντα δικαιώματα, παροχές, εργαλεία, πολιτικές και μέτρα στήριξης που τους αφορούν και να λαμβάνουν συναφείς χρηστικές πληροφορίες, καθώς και να ενημερώνονται συγκεντρωτικά από ένα και μόνο σημείο για την κατάσταση εργασίας, ασφάλισης και δραστηριοποίησής τους στον πολιτιστικό και δημιουργικό τομέα μέσω προσωποποιημένης πληροφόρησης μετά την δημιουργία προσωπικού λογαριασμού.
Μία επιπλέον διάταξη που καταθέτει το ΥΠΠΟΑ αφορά στην ενίσχυση του ψηφιακού μετασχηματισμού των επιχειρήσεων του πολιτιστικού, δημιουργικού και χειροτεχνικού κλάδου παρέχοντας στο Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού τη δυνατότητα εκπόνησης χρηματοδοτικών προγραμμάτων και προσκλήσεων με χρηματοδότηση μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Ήδη έχουν δρομολογηθεί οι ενέργειες για την διαμόρφωση χρηματοδοτικών προγραμμάτων με σκοπό την στήριξη του ψηφιακού μετασχηματισμού των επιχειρήσεων του πολιτιστικού, δημιουργικού και χειροτεχνικού κλάδου (στους τομείς της υφαντικής, ξυλοτεχνίας και αγγειοπλαστικής) ύψους άνω των €11 εκατομμυρίων και σύντομα θα ακολουθήσουν οι σχετικές προσκλήσεις, με την υποστήριξη της Κοινωνίας της Πληροφορίας ΑΕ.